Mensen zijn van nature beelddenkers. Mensen proberen zich uit te drukken en elkaar te begrijpen. Meer dan ooit hebben mensen behoefte aan duidelijkheid en inzicht in hun eigen ideeën. Zij moeten weten waarom zij dingen doen en de wereld om hen heen begrijpen. Nu kun je dit doen met tekst, maar tekst is niet voor iedereen begrijpelijk, buitenlanders begrijpen de taal niet en met tekst kun je niet alles goed uitleggen. Dat kun je veel beter met behulp van beelden. Je kunt het beste uit jouw ideeën halen door visual storytelling. Het gaat hier om een gedeelde afbeelding die emoties bevat. Welk verhaal wil je vertellen? Je kunt met behulp van animatie tekenen mensen jouw missie of visie laten zien. Met behulp van visueel communiceren ben je in staat om visuele elementen te gebruiken om zo ideeën en informatie over te brengen in jouw tekeningen en animaties.
Dit is hoe visuele storytelling werkt
Je moet beginnen bij de basis. Maak van informatie een boeiend verhaal. Van daaruit kun je kijken naar het echte verhaal dat je wilt vertellen. Vanuit dit verhaal bepaal je of je gebruik zult maken van getekende animaties of andere visuele communicatiemiddelen. Zodra er een duidelijk verhaal is, kan de tekenanimatie beginnen. Door middel van visuele storytelling kun je met behulp van tekeningen een wereld creëren die jouw boodschap overbrengt. Door middel van visuele communicatie worden jouw ideeën aanvaard, jouw vragen beantwoord, ingeleefd en in twijfel getrokken tot het beeld dat voor je staat. De kern wordt zichtbaar en dat is de kracht van visuele storytelling.
Drie stappen van visuele storytelling
Begin bij de grondbeginselen. Vanuit 3 kernvragen: voor wie, waar sta je nu en waar ga je naartoe? Zoek dan naar het echte verhaal dat je wilt vertellen. Welke elementen zijn er, waar ligt de nadruk op? Bouw en knutsel dan de juiste structuur. Het visualisatieproces kan beginnen en je kunt de tekenanimatie starten met de juiste visuele communicatie.